Problemställning
Vid reparationsarbete på bron 2019 påvisades stora skador och korrosion på en spännkabel. En stickprovsvis inspektion av spännkablarna genomfördes 2020 som visade på att skadesituationen var mer utbredd än befarat. Beslut togs att bron skulle rivas och en ny bro skulle uppföras. Detta ledde till ett större forskningsprojekt där skadeomfattningen skulle kartläggas i detalj. Invator AB fick förtroendet för att genomföra den oförstörande provningen på bron för att kartlägga hålrum och korrosion i samtliga foderrör under 2023.
Resultat
Vår inspektion kartlade samtliga kablar och kunde påvisa flera allvarliga skador av spänntrådarna inklusive kabelbrott. Totalt skannades närmre 270 m spännkablar på bron. Arbetet vi genomförde på denna bro ligger till grund för hur Vegvesendet i framtiden skall genomföra sina inspektioner av spännkablarna och de upprättar en inspektionsmanual med våra metoder som grund.
Lösning
För att kunna hantera så stora mängder skanningar och kunna följa upp exakt på vilken position vi eventuellt skulle hitta hålrum började vi med att rita upp hela bron i CAD, med de måtten vi ville ha.
Väl på plats kunde vi lokalisera spännkablarna med GPR och markera ut dem på bron med de namn och mått som vi hade preciserat i ritningarna. Därefter började arbetet med att kartlägga hålrummen med ultraljud, vilket är ett tidskrävande arbete. Efter att skanningarna var klara och resultaten hade analyserats genomförde vi ett antal verifieringar med kärnborrning. Vi tog även ut prover på injekteringsbruket samt utförde fuktmätning inne i de tomma kabelkanalerna direkt efter öppning.
Utrustning
- Täckskiktsmätare
- GPR
- Ultraljud (MIRA)
- Impact echo
- Videoskop
- Fukthaltsmätare
- Kärnborrutrustning