Problemställning
Skador hos befintliga spännkablar i betongkonstruktioner, framförallt grova konstruktioner, är oerhört komplicerade att kartlägga om man inte tillåts att öppna upp betong och foderrör in till spännkablarna. I det aktuella fallet har flera sektioner i en bro i västra Norge undersökts. Beställaren befarade att cementinjekteringen var undermålig och att spännkablar börjat korrodera. Detta antagande baserades på tidigare kartläggning genom förstörande provtagning. Om undersökningen visar på omfattande bristfällig injektering är man tvungen att antingen reparera/förstärka eller byta ut den mot en kostnad av ca 300 – 400 miljoner NK.
Lösning
Uppdraget var här att kartlägga defekter hos spännsystem i en befintlig betongbro. Vi har här utvecklat en metodik som har visat sig vara framgångsrik. I princip genomförs kartläggningen i följande steg.
Befintlig dokumentation
Övergripande kartläggning av objektet.
Fokus på kritiska sektioner.
GPR (Ground penetrating radar)
Genom elektromagnetiska pulser och dess reflektion kartlägga placering av armering och foderrör.
Ultraljud (Tomografi)
Genom att skicka in S-vågor (Shear Waves) i konstruktionen genom direkt kontakt med utrustningen kan man erhålla information om håligheter i foderrör – stark signal. Utan hålighet går signalen genom foderröret och signalen är svag.
Impact-Echo
När man väl kartlagt eventuellt hålrum med ultraljud så förfinar man undersökningen med hjälp av stötvågsmätning (Impact Echo). Detta ger en mer detaljerad bild av skadan.
Verifiering
Delvis friläggning av spännkabel genom att man borrar genom betong och in i foderröret. Därefter använder vi oss av ett endoskop för att kunna kartlägga såväl håligheten som korrosion och brott i kablar.
Standard
Modifierad ISO 16311-2 samt ISO 138 22.
Kommentar
Projektet var mycket lyckosamt. Trots besvärliga väderförhållanden och omfattande behov av undersökning kunde detta arbete genomföras med 3 personer under ca 10 dagar inklusive rapportskrivning och sammanställning. Vi har helt enkelt lyckats ta fram en metodik som på ett bra sätt kan kartlägga defekter hos spännarmerade betongkonstruktioner.