Problemställning
Vid nygjutning av en bro på Alaska Highway uppstod det komplikationer och en stor andel gjutsår noterades på undersidan av brodäcket. Osäkerheter fanns huruvida gjutsåren endast var ytliga eller om de fanns även djupare in i konstruktionen. En kanadensisk firma utförde oförstörande provning på bron, men beställaren tvivlade på resultatet och därför kontaktades Invator för att utföra en oberoende kontroll.
Resultat
Med en noggrann kartläggning av bron kunde vi påvisa att skadorna var begränsade till det täckande betongskiktet på undersidan av brodäcket, och att samtliga skador var synliga för blotta ögat. Vi kunde inte notera några dolda skador i konstruktionen. Vår rapport hjälpte kunden att ta ett beslut om att reparera bron i stället för att riva den och bygga en ny.
Lösning
Först och främst lades mycket tid på att granska ritningar för att lägga upp en inspektionsplan, detta var nödvändigt för att planera vilken utrustning som skulle packas med till Kanada och för att inga oförutsedda händelser kunde påverka inspektionen. Väl på plats markerades brodäcket upp i nödvändiga sektioner, detta för att det överhuvudtaget skulle gå att behandla datan. Bron var 51 meter lång och 14 meter bred och med hjälp av ultraljud scannades brodäckets hela yta. Då scanningen var klar analyserades datan och några misstänkta områden valdes ut för en mer noggrann inspektion med impact echo.
Med dessa resultat som grund valde vi ut några områden för att kärnborra och verifiera våra resultat.
Utrustning
- GPR – för att lokalisera balkar och armeringen
- Ultraljud (Mira och ELOP) – för att scanna över större områden och lokalisera hålrum i brådäcket.
- Impact echo – för att närmre undersöka de områdena som hade misstänkta hålrum.
- Kärnborrutrustning användes för att verifiera resultaten.